RC: Oceán na konci uličky - Neil Gaiman

Autor: Neil Gaiman
Nakladatelství: Polaris
Počet stran: 184
Název v originále: The Ocean at the End of the Lane
Série: ---
AnotaceSvoje dětství si pamatuji živě… Věděl jsem strašlivé věci. Ale věděl jsem, že se rodiče nesmí dozvědět, že o nich vím. Vyděsilo by je to.

Pro našeho vypravěče to všechno začalo před čtyřiceti lety, když byl sedmiletý chlapec. Tehdy ukradl podnájemník jeho rodičům auto a spáchal v něm sebevraždu, čímž probudil prastaré síly, které je lépe nechat na pokoji. Temné bytosti z míst za hranicemi reality se díky fatální chybě ocitly na svobodě, a když zlo proniklo až do chlapcovy rodiny, zjistil, že bude muset udělat všechno, co je v jeho silách, aby vůbec zůstal naživu. Jeho jedinou nadějí byly tři ženy, které žily na farmě na konci jejich uličky. Nejmladší z nich, Lettie, tvrdila, že jejich rybníček je oceán, přes který sem připluly za staré země. Její maminka říkala, že si to Lettie nepamatuje správně, protože to bylo dávno, a stará země se stejně potopila. A Lettiina babička tvrdila, že se mýlí obě, protože si starou zemi nemohou pomatovat. Taky říkala, že skutečná stará země se nepotopila, ale vybuchla. 



„Jako dítě jsem nebyl šťastný, i když čas od času jsem byl spokojený. Víc než kdekoliv jinde jsem žil knihách.“

Příběh v této knize začíná zcela obyčejně – postarší muž jede autem a v duchu přemýšlí nad všemi možnými věcmi až se, ani neví jak, dostane na konec opuštěné uličky. Nezná to tam, ale najednou má chuť vydat se ještě dál. Tam, ve velkém a starém domě, ho přivítá milá stařenka, která mu najednou připomene jeho dětství. Z ničeho nic si uvědomí, že tento dům moc dobře zná – jako malý  si tu hrával, nalezl tu útočiště..a hlavně tu potkal Letti

Ta se pro něj stala kamarádkou, kterou vždycky tolik chtěl, a začala mu ukazovat všechny taje tohoto kraje. 
Co ale malého hrdinu začalo zajímat ze všeho nejvíce, byl malý rybník za farmou, kde Letti s babičkou a maminkou bydlela. Na první pohled vypadal zcela obyčejně, ale pro každou ženu z této farmy znamenal něco víc. Podle Letti to byl oceán, po kterém před dávnými časy připluly ze staré země. A právě tím se pro chlapce stal rybníček obrovskou záhadou.
Jak ale po nějaké době zjistil, v blízkosti těchto tří žen, se to zvláštnostmi jen hemžilo.

Všechno to tenkrát začalo velmi pochmurnou událostí a to, když u farmy na konci uličky spáchal jeden muž sebevraždu. V městečku se od té doby začalo dít něco velmi divného a jen  tři ženy na farmě v tom dokázaly vidět víc než ostatní lidé. Díky Letti se tak našemu hrdinovi dostane zcela jiného pohledu na svět, který znal a otevřou se před ním nečekané a nové možnosti.
Společně se vydávají po stopě něčeho co nepatří do světa lidí, aby to poslali zpátky tam, kam to patří.  A na tuto událost se posléze nabalovaly další a další mnohem temnější události, které byly nad rámec chápání malého chlapce.

Se svou malou přítelkyní a její rodinou bude náš hrdina stát proti temnotě, která se tu objevila a chce se usadit v životě obyčejných lidí.


„Mohl by oceán být malý jako rybníček?“



Na tuto kniha jsem byla opravdu hodně zvědavá, jelikož jsem na ni slyšela spoustu kladných ohlasů. Vůbec jsem nevěděla, co od knihy můžu očekávat, jelikož podle anotace jsem moc moudrá nebyla a jediné co jsem tak ze začátku mohla na knize posoudit byla její obálka.
Ta je jednoznačně krásná! Malinko mi svou tématikou připomněla obálky série Mara Dyer (které patří mezí mé nejoblíbenější) a celkově tak díky ní knížka působí velmi tajemně a neobyčejně.

Samotný příběh se rozvíjí velmi pozvolně a to díky tomu, že vše vidíme z pohledu hrdiny ve středním věku, který je úplně obyčejný. Nemá nic čím by si připadal výjimečný a proto taky řeší úplně normální věci. Všechno se ale změní, když s dostane na farmu na konci uličky. Tam, u malého rybníčku, se začne rozvzpomínat a nám se tak od té chvíle mění tento vypravěč v malého chlapce. 

Během čtení se budete u různých pasáží pozastavovat, jelikož budou přímo vybízet k tomu, aby se staly citáty. Autor dokázal v několika větách dokonale vystihnout problematiku, která něčím zasáhne snad každého čtenáře, kterému se tato kniha dostane do rukou. 
Oceán na konci uličky je neobyčejná kniha, která má v sobě něco tak zvláštního, že po jejím dočtení nad ní budete ještě nějakou chvíli přemýšlet.☻


Hodnocení: 4 z 5

Za poskytnutí knihy k recenzi moc děkuji e-shopu Dobré knihy.
Knihu zakoupíte ZDE 
Nakladatelství Fragment

2 komentáře:

  1. Oceán na konci uličky mám doma a taky se mi líbil. Sice mi přišlo, že mohl být delší, ale je to opravdu moc hezký příběh. Hezká recenze :))

    OdpovědětVymazat
  2. Moc hezká recenze. O knize jsem neslyšela, rozhodně se po ní podívám.
    O všem? Ovšem!

    OdpovědětVymazat

© My book world..
Šablona od Lucy Lillianne. Optimalizováno pro Firefox.