RC: Prvních patnáct životů Harryho Augusta - Claire North

Autor: Claire North
Nakladatelství: Argo 
Počet stran: 358
Série: -----
Anotace:
Harry August, hrdina knihy, má podivuhodnou schopnost: jakmile zemře, vrací se do chvíle svého zrození a prožívá svůj život znovu od začátku, ale se všemi vzpomínkami na to, co už prožil. Autorka s tímto motivem dovedně pracuje – vypráví o tom, jak Harryho zaskočí první znovuzrození, jak této zvláštnosti uvyká a učí se jí využívat, jak se seznamuje s dalšími lidmi obtíženými podobným darem. Někteří jsou starší než on a žili už před jeho narozením; jiní se naopak narodí až za Harryho života a přežijí ho. Vytvářejí tak řetězec, po kterém lze posílat zprávy napříč dějinami – a právě Harrymu se přihodí, že ho těsně před jednou z jeho smrtí navštíví dívenka a prosí ho, aby při dalším zrození předal zprávu do minulosti: blíží se konec světa a jen lidé jako Harry tomu můžou zabránit – pokud jim ovšem na světě záleží...

Kniha získala respektovanou cenu John. W. Campbell Memorial Award pro nejlepší román roku.



Tohle píšu pro tebe.
Nepříteli.
Příteli.
Už to víš, už to musíš vědět.
Prohrál jsi.

Těmito řádky začíná záhadný příběh o muži, pro kterého smrt byla jen začátek.
Když se člověk narodí, už od tohoto okamžiku je jeho život ohraničen, a dříve nebo později tento svět zase opustí. Život a smrt je jeden velký nekonečný koloběh, ve kterém jsou lidé jen pěšími figurkami a žádná se mu nevyhne.
Nesčetněkrát za život mnoho lidí zatoužilo prožít si svůj život ještě jednou a přitom
se vyhnout chybám, které v tomto životě napáchali, nebo třeba jen žít více na plno a v určitých chvílích zariskovat.
Svou šanci máme ale pouze jednu. A možná je to tak i lépe!
Své by nám o tom mohl vyprávět hrdina tohoto příběhu, ve kterém nahlédneme, nejen do jednoho, jeho života.
Ptáte se jak je to možné? To k velkému překvapení neví ani sám Harry. To, že je obdařen nějakou „zvláštní schopností“ zjistil zčista jasna ve svém druhém životě,  zhruba v 5 letech, kdy se mu začaly vracet vzpomínky z jeho předešlého života. Najednou si uvědomil, že vše kolem něj zná nazpaměť, a když se posléze  začaly vyplňovat i věci, které v duchu očekával, byla to pro jeho mysl obrovská šifra. Není se tedy čemu divit, že jeho druhý život trval poměrně krátce a skončil v blázinci.
V dalších životech se k celé své situaci začal stavět racionálněji a příjmul ji. Začal si uvědomovat výhody, které jeho mysl obnášela a už v útlém věku na vše pohlížel jako dospělý.
Harry nás postupně nechává nahlédnout do jeho životů a my zjišťujeme, že každý prožil zcela jinak. Jeden život věnoval cestování po náboženských zemích a hledání odpovědí na jeho otázky ohledně znovuzrození, v dalším, se bohužel spletl v lidech, a opět skončil v blázinci. Ovšem tohle je v jeho dalších životech velmi zásadní událost. Díky ní se dozvěděl o Klubu Kronos, o tom, kdo je a hlavně o tom, že na světe není sám!

Harry zjišťuje, že na světe je mnoho jemu podobných, ale přesto patří mezi ještě užší skupinu Mnemoniků. Jsou to lidé, kteří nejenže oplývají schopností znovuzrození, ale ještě navíc si všechny své životy pamatují.
Jeho další životy nabírají tedy úplně jiný směr a Harry se díky Klubu Kronos necítí ve svých životech tak jiný a sám.
Ale velká paměť si žádá také velkou zodpovědnost. Harry nemůže měnit dějiny a taky nesmí nechat někoho dalšího, aby do nich zasahoval. To je totiž hlavní heslo Kluku Kronos. A právě jeden tvrdohlavý Mnemonik a jeho obrovské zásahy do historie zaviní, že jednoho dne Harryho na smrtelné posteli navštíví malá holčička, která mu předá vzkaz, že lidem hrozí konec světa a jen lidé jako je on, tomu mohou zabránit.
Začíná tedy pátrání po viníkovi této zkázy. A aby svět mohl opět v klidu existovat, bude se ho potřeba zbavit jednou provždy. Klub Kronos už má s takovými věcmi zkušenosti a tak potřebují znát jen jeho jméno, datum a místo narození. 
Jak ale takové osobní informace získat od někoho, kdo se před vámi snaží mermomoci uniknout? 
Tak tuto úlohu má na starosti právě Harry, který se bude za každou cenu snažit uspět.


„Smrt nás neděsí.
Hrůza je obsažena ve znovuzrození. Ve znovuzrození a v přetrvávajícím strachu, že jakkoli jsou naše těla obnovena, naši mysl zachránit nelze.“


Když jsem se pouštěla do Prvních patnácti životů Harryho Augusta, vůbec jsem nevěděla co mám od příběhu očekávat. Je to totiž téma, které se mi do rukou mockrát nedostalo, takže jsem šla knihu číst bez jakýchkoliv předsudků či představ.
Už první strana mě ihned zaujala a já jsem se potom už od knížky nemohla odtrhnout. Celý příběh mi přišel geniální a mistrovsky propracovaný! Každá maličkost hrála v ději roli a celkový nápad s opakovaným znovuzrozením byl prostě úžasný! ☺
Každý Harryho život byl úplně jiný a přesto se všechny odehrávaly ve stejné časové rovině. To jediné mě, co se týče Harryho, mrzelo. Měl sice možnost stále žít, ale pořád potkával ty samé osoby, stále musel prožívat stejné války či čekat až se konečně zlepší medicína.  

Autorka nás v příběhu zavedla do různých prostředí-ať už vojenského, školského či do blázince, a vše popisovala do malých detailů, takže jsme mohli s Harrym prožít každý jeho život na plno. 
Každá postava, ať už vedlejší či hlavní, měla jinou povahu a my jsme s ní byli velmi dobře seznámeni. Celkově kvůli velkému množství časových smyček, promluvách o minulosti, která zasáhla do budoucnosti :D, a také kvůli, již zmiňovanému, většímu počtu postav, jsem se chvílemi v knize trošku ztrácela. Není snadné orientovat se ve všech časech, životech natož jménech. :D Naštěstí to ale nenarušilo celkový dojem z příběhu. :)
Harry byl jako hrdina velmi sympatický a já jsem si ho už od začátku oblíbila. V průběhu příběhu mi ho bylo mnohokrát líto (hlavně, když skončil v blázinci!) a přála jsem mu,aby našel někoho, s kým by se mohl o své situaci normálně a v klidu pobavit. O to větší jsem pak měla radost, když narazil na Klub Kronos. :)
Na závěr musím dodat, že konec knihy byl (alespoň pro mě) nečekaný! a geniální!


Příběh Harryho Augusta byl opravdu neobyčejný a já jsem vážně moc ráda, že jsem si ho mohla přečíst a rozšířit tak své čtenářské obzory, protože tato knížka za přečtení rozhodně stála!☻ Pokud vás anotace této knížky alespoň trochu zaujala, tak neváhejte a přečtěte si ji, nebudete litovat ;)





Hodnocení: 4,5 z 5
Za poskytnutí knihy k recenzi moc děkuji e-shopu Kvalitniknihy.cz
Knihu můžete zakoupit ZDE.

4 komentáře:

  1. O knihe som už čo to počula a vyzerá skutočne pútavo. Páči sa mi námet a ak budem mať príležitosť, rada si ju prečítam :-)
    Dobre napísaná recenzia :-)

    OdpovědětVymazat
  2. O tejto knihe počujem prvýkrát... Vyzerá to naozaj zaujímavo! Ďakujem ti za to, že som ju vďaka tebe objavila. Takéto knihy ma veľmi zaujímajú :). Raz som čítala knihu, ktorá bola námetom podobná. Život po živote od Kate Atkinson. Hlavná hrdinka sa takisto zakaždým po svojej smrti znova narodila. Aj to bolo veľmi zaujímavé a hlavne dobre prepracované :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, já jsem na tuto knížku také narazila úplnou náhodou (nebo spíš mě na ni upozornila mamka :D ) . Děkuji za tip na další knihu. ;)

      Vymazat

© My book world..
Šablona od Lucy Lillianne. Optimalizováno pro Firefox.