Recenze na knížku: Mladí romantici

Autor: Daisy Hay
Nakladatelství: Metafora
Počet stran: 336
Série: ------
Anotace: Byron, Shelley, Keats… jejich jména dobře známe, víme ale také, jak žili? Pohled do osudů i duší slavných anglických básníků 19. století.
O slavných básnících jsme se všichni jistě učili ve škole. Dozvěděli jsme se, kde se narodili, kde žili a co napsali lord Byron, Percy Bysshe Shelley, John Keats a další poetové 19. století, kteří vstoupili do čítanek. Víme tedy, co tvořili – víme ale také, jak žili? Pojďme tedy společně pootevřít dveře a nahlédnout do jejich svérázných osudů.
Přesvědčíme se, že noviny lze psát a vydávat i ve vězeňské cele, přeměněné v květinové zátiší, do níž se novinář jako Leigh Hunt může dostat za to, co do těch novin psal… Lord Byron nás vezme na útěk se svou mladičkou milenkou Mary, na útěk plný romantické lásky, která se během let změnila v tragédii… Shelley se projeví jako problémový partner a ještě zvláštnější otec, aby se svou smrtí stal mystickým hrdinou…
A právě jako v dílech oněch velikých básníků i v jejich vlastních životech se prolíná neštěstí, smrt, mnohdy i vlastní rukou, s velkolepými ideály, krásou přátelství a lásky. Ženy, milované, nenáviděné či jenom trpěné; děti, chtěné i nechtěné, živé i umírající, manželské i nemanželské; přátelé, nepřátelé a zrádci, politika, hádky, nevěry, pomluvy, incest, souboje… osudy žité až na samou dřeň a vydávající své hořkosladké plody.
Angličtí romantici. Jejich slova čteme dodnes. Pojďme si něco přečíst i o nich.

Obálka: Už samotná obálka nás naláká na příběh o životech známých anglických básníků. Mě se obálka hodně líbí, protože je jednoduchá a výstižná a zároveň působí starodávně :)
Obálka se podle mě bude líbit, jak mladším, tak i starším čtenářům ;)

Vazba: Knížka má pevnou vazbu což je dobře. Knížka je totiž obsáhlejší, takže bych si ji ani v měkké vazbě nedokázala představit :) Celkově tedy knížka vypadá moc dobře a mě se líbí! ☺

Hlavní hrdina/ka: V příběhu se objevují rovnou 3 hlavní hrdinové (Byron, Shelley, Keats)+ 2 hrdinky, sestry(které budou známé právě díky těmto básníkům. Jedná se tedy o příběh, který nebude vyprávět jen 1 osoba, ale v celém příběhu si zkříží cestu tito všichni hrdinové.
Ze tří básníků jsem znala pouze Byron a Shelleyho, protože jsme se o nich učili ve škole→a díky nim jsem si i knížku pořídila, zajímalo mě totiž jaký byl jejich život doopravdy, jaké měli problémy, jak se dostali ke psaní atd.. Myslela jsem si, že každý z básníků bude mít v knize nějakou část a bude vyprávěn jen jeho příběh, ale byla jsem opravdu překvapena, když se ukázalo, že vlastně všichni tito básníci se ve svém životě navzájem znali a tak zapadali do pouze jednoho příběhu ;)
A pak tu máme 2 sestry, které se do příběhu dostaly díky lásce! :)
Všechny postavy v knížce mi seděly a všechny jejich příběhy byly vážně zajímavé!! ☺





                                       Keats                                                    Shelley




Děj: Jak už jsem tedy psala, hlavní děj této knížky se bude odehrávat v minulosti a to v 19.století, kdy byli na vrcholu slavní básníci. Tato doba měla ale i své zápory-hodně děl bylo zakazovaných, mnoho básníků se dostávalo za své názory do vězení→což se právě stalo jednomu z našich hlavních hrdinů, Keatsovi, A tím právě celý příběh začíná. Dozvídáme se jaké žití ve vězení bylo, že pokud jste byli známí a bohatí, mohli jste si pobyt ve vězení velmi zpříjemnit a také to, jak se Keats seznámil postupně s Byronem a Shelleym a jak jejich vzájemné přátelství ovlivnilo každého z nich..
V příběhu se také dozvíme to, kdy a při jaké příležitosti vydali tito spisovatelé svá nejslavnější díla..A jako každí známí básníci i tito byli velmi obdivování, hlavně tehdejšími mladými slečnami→a tím se dostáváme k oným dvoum sestrám, které se obě do básníků-Byrona a Shelleyho, zamilují! Ovšem tato láska, nebude ani pro jednu znamenat žádné peříčko!
Příběh tedy bude nejen vyprávěn s mužské, ale i s ženské perspektivy, takže si knížku mohou oblíbit, jak ženy, tak i muži..



"Pavučina našich životů je tkána z mnoha vláken"                                      -John Keats



Moje hodnocení: Když jsem se do knížky pouštěla očekávala jsem, že se dozvím mnoho nových zajímavostí ze života známých básníků a také něco o jejich dílech. Samotný děj mě ale opravdu překvapil! Byl ještě lepší než jsem si představovala..
Postupně se v knížce odkrývaly životy básníků i jejich lásek-které byly někdy, v porovnání s naší společností, opravdu zvláštní (nechci moc prozrazovat, ale jen tak pro představu: jeden z básníků se zamiloval do své sestry..) Bylo to tedy opravdu zajímavé čtení, které nebylo vůbec nudné a já jsem si ho užívala.




Myslím si, že autorka knížku napsala moc pěkně, a že kdo má rád historii, tomu se tato knížka bude určitě líbit. Je v ní totiž ukázaná, jak negativní, tak i pozitivní stránka minulosti-což je moc dobře!
Bylo také ukázané to v jakých poměrech tito básníci žili-a hlavně to, že i když jsou teď velmi slavní, dříve jim jejich sláva vydělávala peněz docela málo.





Rozhodně se tedy nejedná o žádnou nudnou knížku, plnou faktů a učebnicových informací. Je to krásně napsaný příběh, který Vám přiblíží životy významných básníků, u kterého, aniž byste si to uvědomovali, se pěknou formou i něco naučíte ;) Aspoň já jsem si oprášila starší informace z literatury, které jsem o těchto básnících měla v hlavě a přidala k nim mnoho informací nových ☺
Knížku tedy rozhodně doporučuji!! ☺☺¨





Hodnocení: 4 z 5
Za poskytnutí recenzního výtisku moc děkuji nakladatelství Metafora

3 komentáře:

  1. Krásná recenze. Tuto knihu bych si chtěla přečíst. :))

    OdpovědětVymazat
  2. Ahoj, děkuji za krásný tip k četbě. Miluji příběhy o známých osobnostech, o spisovatelích obzvlášť. Myslím, že série knih o slavných umělcích se nakladatelství Metafora velmi povedla.

    OdpovědětVymazat

© My book world..
Šablona od Lucy Lillianne. Optimalizováno pro Firefox.